Praktijkervaringen

Hieronder beschrijven wij en aantal ervaringen met onze service. Het is belangrijk om te weten dat wij zoveel mogelijk maatwerk willen leveren. Elke situatie, elke opdrachtgever maar ook elk huis is anders. Soms zijn er gevoeligheden en soms is haast geboden. U kunt ervan op aan dat wij goed luisteren naar uw wensen alvorens tot een afspraak te komen. Daar staan we voor.

contact opnemen

Maart 2021

Willeke Tebbens en Simon Breider

Afgelopen jaar ( 2020 ) zijn we begonnen met onze service; combinatie van inkoop van antiek / verzamelobjecten en het met ( veelal ) met gesloten beurs (veeg) schoon opleveren van een huis. Vanaf de eerste weken werd er meteen flink gebeld. De combinatie van geld voor antieke spullen krijgen en het doneren van spullen aan een kringloopwinkel, zodat deze een tweede kans krijgen, bleek in trek. Hieronder een aantal ge-anonimiseerde voorbeelden.

Ik had een telefonische afspraak met een echtpaar waarvan de moeder van de man net was overleden. Zij woonden zelf niet in het noorden van het land maar moeder wel. Aangezien het sterfgeval onverwacht was en nog heel vers, was het verdriet nog voelbaar tijdens mijn eerste bezoek. Het huis stond vol met antieke meubelen maar was smaakvol ingericht. Het echtpaar gaf aan dat het huis helemaal leeg moest omdat het huis in de verkoop ging maar had zelf geen ruimte voor de spullen en ook geen tijd om zelf op te ruimen. Bijkomend nadeel was de afstand. Omdat er ook chinees porselein, klein zilver, keramiek en sierglas aanwezig was, was er voor ons bedrijf goed in te kopen. Na de inspectie van het pand had ik alle objecten die voor de inkoop relevant waren in een ruimte gezet. Het bod op deze spullen werd aangenomen en viel in goede aarde. Ik belde ter plekke met de kringloop om een afspraak te maken voor het bezemschoon opleveren van de woning. Ik stuurde meteen de foto’s van de spullen die nog in en om de woning stonden. In deze woning moest een tapijt uit een slaapkamer gehaald worden en ook de gordijnrails en gordijnen worden weggehaald. De parketvloer kon blijven liggen. Omdat ik niet alle antieke meubels had ingekocht, de markt voor antieke meubelen is niet heel erg sterk, was de kringloop gelukkig met de spullen en gaf aan de werkzaamheden en ook het schoon opleveren van de woning met gesloten beurs te kunnen uitvoeren. Tien dagen later waren wij allen aanwezig om het huis leeg te halen. We hebben deze woning met 5 personen leeg gehaald. Na afloop heb ik zelf foto’s gemaakt van alle ruimte’s en opgestuurd zodat de eigenaren zelf konden zien hoe het resultaat was. Daarna hebben wij de sleutel afgegeven aan de buurvrouw en was deze klus voor alle betrokken in goede orde afgerond.

Een tweede situatie was een appartement in een flat. Ook hier moest het huis leeg na een sterfgeval van de moeder. Dit was wat langer geleden waardoor er wat minder emotie in het spel leek. Het huis was al behoorlijk leeg, veel spullen waren naar de leden van in dit geval grote familie gegaan. Ieder had zijn deel genomen en de heer in kwestie vertelde dat hij trots was dat dat in goede harmonie verlopen was. In het pand stond een zeer zware piano en ook wat meubels die hun beste tijd hadden gehad ( wat slijtage ). Wel was er een goede wasmachine en wat keukengerei. Het werd me eigenlijk wel duidelijk dat deze ontruiming niet heel veel bruikbare spullen zou opleveren voor de kringloop. Er was een beetje keramiek en een design kastje welke ik met de man afrekende. Ik gaf meteen aan dat ik mijn best ging doen om dit met gesloten beurs te laten ontruimen maar dat ik niet zeker wist of dat deze keer zou lukken. Ik belde met de kringloop en stuurde foto’s van de spullen naar hen. Omdat het pand niet ver van de kringloop stond en de piano van een redelijk goed merk was werd er afgesproken dat de heer 100 euro zou bijbetalen om het huis bezemschoon opgeleverd te krijgen. Zo is het gegaan, mijnheer was opgelucht dat het huis nu helemaal leeg gemaakt werd, het was een huurhuis en in dit geval moest alles op korte termijn leeg zijn van de verhuurder. De piano heeft, nadat deze door een vrijwilliger is gestemd nog 150 euro opgeleverd in de kringloop en dat was een mooi bedrag.

Een laatste situatie in 2020 was een groot huis met een bijna nog grotere schuur. In dit geval waren de hoogbejaarde bewoners verhuist naar een verzorgingstehuis met grote spijt in hun hart. De dochter des huizes legde uit dat het niet meer verantwoord was; beide waren ziek en konden niet goed meer voor zichzelf zorgen. Ook hier waren kinderen in het huis geweest en hadden alvast wat spullen meegenomen. Wat er nog stond was erg veel. Mevrouw had veel verzameld maar niet perse van grote waarde maar naar haar eigen smaak. Er stond oa. een vitrinekast met alleen blauw glas. Ook de grote schuur stond zeer vol met goed gereedschap maar ook huisraad en machines om de tuin te bewerken. Als antiek galerie was er niet zo heel veel te halen en ik gaf aan dat de paar stukken die ik vond ik onderdeel wilde laten zijn van de totale ”deal” . Huis word helemaal bezemschoon opgeleverd zonder bijbetaling voor de paar antieke stukken. In dit geval beschouwde ik de opbrengt van deze klein dingen als ‘ loon’ voor mijn bemiddeling, advies en voorrij kosten. Dit werd geaccepteerd. Toen ik de foto’s stuurde naar de kringloop waren deze heel blij, er waren heel veel bruikbare spullen maar ook een goede wasmachine, koelkast en TV. Deze klus heeft hen drie dagen gekost. Het was de grootste klus tot dusver. Er zijn drie volle bussen met aanhanger opgehaald uit de woning. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik later als dank voor de tip nog een klein bedrag gekregen heb van de kringloop. Ik beschouw de samenwerking dan ook als heel goed, we denken mee, denken aan elkaar en proberen maatwerk te leveren. Tot dusver gaat dat goed.

Zo een aantal voorbeelden uit de praktijk. Wat blijkt is dat elke klus anders is maar dat de wensen ook vaak sterk verschillen. Het is leuk en interessant werk om dit hele proces te begeleiden en er uiteraard ook wat aan te verdienen.

Januari 2021

Willeke Tebbens en Simon Breider